فردای شرق

لوگوی کانون فرهنگی هنری مساجد – فهما

لوگوی فهما

لوگوی فهما: ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور، یکی از مهمترین نهادهای انقلابی و فرهنگی است که با محوریت خانه‌های امن الهی بر روی زمین و بر طبق رهنمودها و منویات معمار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی) جهت مقابله اصولی با تهاجم فرهنگی غرب و ایجاد مسجد طراز اسلامی، بر اساس مصوبه 302 سال 1371 شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت.

از تاسیس کانونهای فرهنگی هنری مساجد امروزه قریب به 27 سال می‌گذرد. با همت و توان جوانان و نوجوانان کانونی در بیش از 24 هزار مسجد، مبدل به یک شجره طیبه گردیده است. که تمامی استانها و نقاط مختلف شهری و روستایی کشور را تحت پوشش خود درآورده است. فهما به طور مستقیم زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را انجام می‌دهد. البته در پروژه طراحی لوگوی فهما خود کانون به عنوان کارفرما طرف موسسه بودند.

 

لوگوی فهما

طراحی لوگوی کانون فرهنگی هنری مساجد – فهما

پروژه تایین نام و طراحی لوگوی فهما برای کانون فرهنگی هنری مساجد به سفارش مدیرعامل وقت آن حجت‌الاسلام والمسلیمن ارزانی در واحد توسعه ثبت سفارش گردید. نام کانون با اختصار بخشی واژ‌ها در واحد تحریریه و تایین نام به واژه فهما تبدیل گردید.

ما با در نظر داشتن خواسته‌ها و دیدگاه کارفرما، در واحد گرافیک موسسه فرهنگی هنری فردای شرق چند اتود اجرا و به کارفرما ارائه گردید.

در هویت بصری و طراحی لوگوی فهما هم با استفاده از تلفیق تصویر با تصویر و همینطور لوگوی نوشتاری ساده و خوانا طراحی گردید.

اجزای لوگوی فهما – تصویری

قاب بیرونی لوگوی فهما به فورم یکی از نقوش هندسی ایرانی اسلامی قدیمی به نام شمسه استفاده گردید. شمسه علاوه بر نماد کاشی کاری ایرانی اسلامی نماد امام هشتم شیعیان در شهر مشهد نیز می‌باشد. به همین دلیل به این نقش شمسه می‌گویند.

در طراحی لوگوی فهما، درون شمسه از شکل یک طاق نصرت استفاده گردید. در اینجا نماد گنبد مسجد را تداعی می‌کند و درون آن با نقوش اسلیمی ترکیب شد. سپس از یک طلاق نصرت دیگر به عنوان محراب مسجد درون همه اشکال استفاده شد.

المان‌هایی که ذکر شد همه بر روی یک خط دارای یک فرو رفتگی v شکل قرار گرفته‌اند که از این خط شکل یک کتاب باز یادآوری می‌گردد. همچنین از فرورفتگی خط قصد داشتیم تا محوریت و مرکزیت مسجد را به عنوان “کانون” زیر المان مسجد و نقش اسلامی قرار دادیم.

در رنگ نیز دو رنگ فیروزه‌ای و خاکی که از نمادهای اصلی معماری و کاشیکاری و همچنین رنگ‌های اصلاحا مسجدی هستند برای رنگ آمیزی لوگوی فهما استفاده گردید.

اجرایی دیگر از لوگو در ارائه لوگو :

 

نمونه هایی از اتود‌های دیگر:

 

ببینید نمونه کارهای دیگر: طراحی لوگوی بوستان پردیس هنر